Spørsmål og svar

Har du spørsmål om Kvitsund? Her finner du svar!

Hvem kan søke på Kvitsund?

Vi tar inn elever fra hele landet. Alle som går i 10. klasse eller har fullført grunnskolen kan søke på Vg1.

Kan jeg bli elev i Vg2 eller Vg3?

Ja, ofte har vi flere ledige plasser i disse klassene. Dersom du går vg1 på en annen skole nå, så kan du søke deg inn på vg2 på Kvitsund. Tilsvarende gjelder dersom du går på vg2 på en annen skole og ønsker å ta vg3 hos oss. Når du fyller ut søknadsskjemaet, får du opp dette som et valg.

Hvordan søker jeg om å bli elev?

På kvitsund.vgs.no/soknad kan du fylle ut et enkelt søknadsskjema for å bli elev. Personer bosatt i Vestfold og Telemark søker via VIGO.

Når er søknadsfristen?

Søknadsfristen er den samme som ved offentlige skoler, 1. mars. Du kan også søke etter at fristen har gått ut, men da risikerer du at plassene er fylt opp.

Er det dobbeltrom eller enkeltrom på internatene?

Vi har begge deler. De fleste vg1-elevene bor på dobbeltrom, mens alle vg2- og vg3-elever bor på enkeltrom. Du kan søke om enkeltrom i vg1 dersom du ønsker det.

Hvordan er det med mat?

På Kvitsund får du servert frokost, middag og kveldsmat. Du lager deg en matpakke under frokosten, som du spiser til lunsj i skoletiden. Vi spiser alle måltider i matsalen. I tillegg har internatfløyene egne kjøkken dersom du ønsker å lage deg noe ekstra. Hvis du har behov for spesialtilpasset mat, prøver vi så langt det er mulig å imøtekomme dette.

Hvor ligger Kvitsund?

Kvitsund ligger i Kviteseid kommune i Vest-Telemark. På kartet er vi omtrent midt mellom Oslo, Kristiansand, Haugesund og Bergen. Det går daglig buss fra Kviteseid til blant annet Arendal, Haugesund og Oslo. Søk opp Kvitsund Gymnas på Google Maps for mer info.

Må man bo på internatet for å være elev på Kvitsund?

De fleste elevene på Kvitsund bor på internatet. De som ikke gjør det kommer fra Kviteseid kommune.

Hvordan er miljøet på Kvitsund?

De aller fleste av elevene våre stortrives på internatskole. Internatlivet kan gi deg gode venner og mange gode øyeblikk fra morgen til kveld. I tillegg har vi to ettåringer som setter i gang aktiviteter og arrangementer for elevene våre.

Må man være kristen for å gå på Kvitsund?

Nei, her er det rom for alle. Det er et mangfold i elevflokken på Kvitsund, noe vi er veldig glade for. Vi ønsker likevel at kristen tro skal sette sitt preg på hverdagen. Hos oss kan du delta på kveldsmøter, seminarer, lagsteam og lignende. I tillegg har vg3 ansvar for misjonsprosjektet hvor de engasjerer hele skolen til å samle inn penger til misjonsorganisasjonen NLM.

Hva gjør man hvis man kjeder seg?

Du har mange muligheter! Du kan for eksempel bli med på aktivitetene til Kvitsund idrettslag, ta deg en tur i kaffebaren, spille frisbeegolf, spørre en av ettåringene våre om det skjer noe gøy, henge på fløystua, gjøre lekser, ta deg en kajakktur på Sundkilen eller ta deg en tur i nydelig natur. Dette er heldigvis en sjelden problemstilling blant våre elever.

Hvordan kan jeg gi et økonomisk bidrag til Kvitsund?

Vi setter stor pris på all støtte! Dersom du ønsker å bidra kan du følge linken under. Fyll ut skjemaet og send inn – og husk å velge om du vil gi et engangsbeløp eller om du vil bli fast giver til skolen. På forhånd, tusen takk!
knifgaver.mycornerstone.com/kvitsund-vgs

Ta gjerne kontakt dersom det er noe mer du lurer på om skolehverdagen, internatet eller andre ting. Bruk messenger-boksen nederst i høyre hjørne eller send en mail til admin alfakroll kvitsund punktum vgs punktum no.