-Elevene får faglig tyngde

Vi jobber for å gi elevene en god utdanning og at de skal utvikle seg som mennesker. Se film og bli kjent med noen av oss som jobber på Kvitsund.

Kvitsund tilbyr studiespesialisering, noe som er verdifullt hvis man ønsker å studere på høyskole eller universitet senere i livet. Vi vil gi undervinsing med høyt faglig nivå, høyt læringstrykk og gode undervisningformer.

Progresjon hos elevene

–Det mest givende med å jobbe på Kvitsund, er å se progresjonen hos elevene. Det gir meg mye å se hvordan de utvikler seg både faglig og sosialt. På Kvitsund jobber vi for at elevene skal få en faglig tyngde, de skal modnes som mennesker og få relasjoner, forteller Amund Rannestad som er en av 16 lærere på Kvitsund.

På Kvitsund kommer det elever fra hele landet. Omtrent halvparten er elever fra Telemark, mens resten av elevmassen kommer fra resten av Norge.

–Jeg synes elevene har en veldig god holdning til livet og til medmennesker. I tillegg opplever jeg at de har et ønske om å lære, forklarer Amund.

Studiespesialisering på Kvitsund innebærer at man kan velge å fordype seg i realfag, språk, samfunnsfag eller idrettsfag.

–Det som motiverer meg med å arbeide på Kvitsund er å få se at elevene vokser som mennesker, både gjennom kunnskap og forståelse. Når jeg ser at de bruker kunnskap i møte med andre elever, syns jeg det er veldig fint, sier Sigrun Lønning Solvang.

Hun jobber som lærer og rådgiver på Kvitsund, og dette skoleåret underviser hun i sosialkunnskap og entreprenørskap.

–Det gjør meg veldig stolt når de engasjerer seg for fagene. Da er det gøy å være lærer, avslutter Sigrun.

Mer enn skole

På Kvitsund gjør man mye mer enn å gå på skole. Idrettslaget drives blant annet av elever, noe som betyr at de selv må ta ansvar.

–Jeg mener man får mye erfaring med å arrangere ting ved å gå på Kvitsund. I 3. klasse så har elevene et spennende russeprosjekt hvor man samler inn penger til et av NLM sine prosjekter i utlandet. Det er fint å se at man tenker litt lengre enn russebussen eller russebilen, avslutter Amund.