Fra Troms til Telemark

Vårin Kollnes (Vg2) og Anders Rege (Vg3) er klare for å reise hjem på vinterferie. Med fly. Begge startet på studiespes hjemme i Troms, men i høst reiste de sørover for å begynne på Kvitsund.

Vi har tatt en prat om hva som trakk Vårin og Anders til Kvitsund og hvordan overgangen til ny skole har vært.

Vårin fikk høre om Kvitsund på et møte i Tromsø da hun gikk i 10.klasse. Der traff hun ei jente som hadde gått på Kvitsund og som fikk det til å høres spennende ut. Det tok allikevel ett år før hun tok sats og hoppet i det. Hun kom inn som ny elev i Vg2 i høst.

Var det vanskelig for deg å komme inn i et miljø som allerede var etablert?
– Nei, det var faktisk kjempelett, for alle var veldig inkluderende. Anders nikker. De andre på skolen virket oppriktig glade for at vi kom, og tok oss imot som en del av gjengen med en gang. Det er ikke vanskelig å være ny når folk er så interesserte i å bli kjent med deg.

Anders var klar for å prøve noe nytt da han skulle begynne i Vg3, og sjekket ut mange skoler i hele landet. Kvitsund ble skolen som skilte seg ut. Området så veldig fint ut på bildene, og jeg kikket mye på vloggene på YouTube.

Han skulle ikke komme til å angre. Anders trekker fram det kristne fellesskapet og Kvitsund Idrettslag som noen av grunnene. – Det er så mye å holde på med her, og veldig lav terskel for å bli med på ulike ting. Selv går jeg på volleyball og fotball. Vårin slenger seg på: – Det finnes noe for alle liksom. Jeg er et friluftsmenneske, og setter pris på turmulighetene her. Man kan si at det er lite som slår Nord-Norge sånn sett, men det er allikevel ganske fantastisk her.

Vårin har valgt realfag dette året, og forteller om en annen stemning i klasserommet enn hun har vært vant til. – Man får et spesielt forhold til lærerne. Vi blir kjent med hverandre. Det gjør at vi som elever blir trygge i timene og tør å stille teite spørsmål.

Både Vårin og Anders understreker at de opplever seg trygge på Kvitsund. – Det er godt miljø her. Samtidig blir vi utfordra på mange ting, sier Anders. – For eksempel på troslivet og når det gjelder å ta hensyn til andre. – Ja, man utvikler seg masse, og blir bedre kjent med seg selv, legger Vårin til.

På spørsmål om de ville tatt det samme valget igjen, svarer Anders: – Ja, helt klart. Jeg hadde gått glipp av mye hvis jeg ikke hadde kommet hit. Det skjer mye mer her enn det gjorde hjemme.

Vårin sier at det var et stort valg å ta, men at hun er glad for at hun prøvde. – Det er jo bare gøy!

Anders smiler. – Ja, vi finner på mye sprell, sier han.

Vårin fra Tromsø og Anders fra Senja nyter sola utenfor matsalen på Kvitsund.

Anders er også å se i vår nyeste videoblogg, som lages av elevene selv og miljøarbeiderne.