Tidligere Kvitsundelev har eget TV-program

Den tidligere Kvitsundeleven Henrik Ljosland Waale kan tenke på sport hver eneste dag og får betalt for det.

NYTT KONSEPT: – Å få være med og bygge opp noe helt nytt fra «scratch» trigget meg voldsomt, forteller Henrik om det nye TV programmet, «Rødt kort». Her er han sammen med programleder Melina Pambou Sundfør. Foto: Rødt Kort / Dagbladet.TV

____________________________________________________

–«Rødt Kort» er et slags «TV-univers» hvor vi hver eneste dag publiserer sportsklipp. Vi lager klipp og programmer fra store mesterskap som OL og fotball-VM, men vi presenterer også virale sportsklipp og annen sport på en moderne og fresh måte. Derfor lager vi ikke ukentlige programmer, men i stedet lager vi daglige klipp fra vårt supermoderne green screen-studio forklarer han.

Følg Rødt kort på instagram her

Henrik var Kvitsundruss sammen med 60 andre elever i 2013. Etter fullført videregående flyttet han til Oslo for å studere medier og kommunikasjon. Etter studiene fikk han jobb i VGTV. En jobb han har hatt i over 6 år. Høsten 2019 fikk han jobb i Dagbladet, hvor han ble programleder for TV-satsningen «Rødt kort» sammen med Melina Pambou Sundfør.

–Å bruke gavene mine på å skape noe, om det er en film, et TV-program eller noe helt annet, har nok alltid trigget meg, forklarer han.

Her et av innslagene som ligger på programmets YouTube-kanal:

Hva var det beste med å være elev på Kvitsund?

–Vennskapene man får på Kvitsund har man hele livet. Å få være en del av et så attraktivt, sunt og oppbyggende miljø i den delen av ungdomsårene, er trolig det beste valget jeg har tatt. Jeg hadde aldri vært den jeg er i dag uten Kvitsund, forklarer Henrik.

For Henrik var det imidlertid en ting som gjorde Kvitsund til noe ekstra.

–Det var avgjørende at skolen hadde et fotballag, med Telemarks tredje største supporterklubb i ryggen hver hjemmekamp. Å ta på seg KFK-drakta var som å spille fotball-VM, sier han.

Hvordan var det å være elev på kristen skole?

–Det spilte ingen rolle hvor man kom fra, hva man trodde på, eller hva man var vant til fra før. Kvitsund er for alle. At Kvitsund er en kristen skole påvirker ikke hverdagen noe særlig, men gjennom andakter, møter og småfelleskap kan man få verdifull input i en verden som peker i alle andre retninger. Troen min er veldig viktig for meg, og har formet meg til den jeg er i dag. Jeg vet at Han har gitt meg muligheter jeg ikke hadde fikset selv, forteller Henrik.