Friluftsliv, breddeidrett, psykologi eller IT – vi har noe for enhver smak!

På Kvitund har vi spennende programfag som garanterer unike opplevelser og lærdom for livet.

Rektor på Kvitsund, Edgar Gamst Kristoffersen, slår gjerne et slag for både realfag og samfunnsfag, men kan også gi gode grunner for å velge «sidefagene» som Kvitsund tilbyr – friluftsliv og breddeidrett:

– For det første ligger skolen vår midt i hjertet av Telemarksnaturen. For det andre er dette inspirerende fag for deg som liker både opplevelser og læring. For det tredje har idrettsfagene en viktig funksjon som pusterom mellom de andre mer teoritunge fagene, forklarer han.

UNIKE NATUROPPLEVELSER I FRILUFTSLIV

Nils Arne Grutle har ansvar for friluftslivklassen på Kvitsund. Han har i flere år dratt på tur til Folgefonna, samt på kanoturer gjennom ulike vassdrag fra Lunde til Tokke.

– Jeg synes det er kjempespennende med slike turer. Det er masse muligheter her i Telemark. Ett av høydepunktene vi har hatt med friluftslivklassen, er da vi var på kanotur og det regnet så voldsomt. Det var meldt opp mot 20 mm nedbør, og ingen ting var riktig. Alle var gjennomvåte. Men da vi endelig kom frem og satte opp campen var alle elevene positive og lagde kjempestemning, forteller Nils Arne.

Nå er det vinteren som står for tur for friluftlivklassen. Først skal de på tur i skogen og overnatte.

– Så skal vi gå på ski på Hardangervidda. Planen er å gå fra Haukeli til Hovden. Vi skal kanskje også innom en hytte som heter Bamsebu som ble bygd at Tungtvannssabotørene. Så dette blir spenennde, forteller han.

Nils Arne legger til at denne type fag gir elevene en mestringsfølelse. Det blir et unikt og bra fellesksap når man reiser på tur og opplever ting sammen.

FÅR BRATTKORT I BREDDEIDRETT

Et viktig fokus i Breddedrett er at du skal lære ved å prøve, gjennom både feiling og mestring.

– Du får prøve en rekke sporter og aktiviteter fra ulike kulturer verden over. I tillegg har vi et ekstra fokus på klatring, padling, touch rugby og langrenn gjennom skoleåret. Elevene får også muligheten til å ta brattkortet, som er et ferdighetsbevis som går på sikring av klatrere, forteller faglærer Hamish Moore.

Øvelse i hvordan man arrangerer treninger og sportsarrangementer er også en del av læringen i faget. I Breddeidrett har du muligheten til å utvikle ferdigheter. Programfaget kan du ta i VG3.

– Vi reiser også på flere turer. Blant annet til Høyt & Lavt i Bø og på nedoverski-tur til Haukelifjell, forteller Hamish.

Breddeidrett skal skape opplevelser som styrker den enkeltes selvtillit og selvfølelse, og gi innsikt i og forståelse for betydningen av å være i god fysisk form. Opplæringen skal også utvikle evnen til å verdsette andres innsats.

ET PUSTEROM I NATUREN

Over halvparten av ungdommene i Telemark oppgir å bruke 3-4 timer hver dag foran skjerm utenom skoletid, en god del bruker vesentlig mer. Det betyr at det ikke er uvanlig å sitte stille 10-12 timer i løpet av en hverdag.

– Dersom vi kan skape en kultur på Kvitsund der man kommer seg opp og ut i løpet av en skoleuke og ikke minst på fritida, er det helt sikkert at konsentrasjonen, arbeidskapasiteten og resultatene også i de andre fagene vil heve seg, sier rektor.

FLERE spennende programfag

I tillegg til idrettsfagene er bl.a. IT og psykologi populære programfag på Kvitsund.

Lærer i informasjonsteknologi, Joachim W. Bentsen, forteller at elevene ikke trenger å ha noen forkunnskaper for å velge IT:

– IT er egentlig et praktisk fag, hvor elevene kan utforske og bruke kreativiteten sin. Noen blir litt «hekta», og glemmer nesten å gjøre leksene sine i andre fag.

Joackim forteller videre at det elevene lærer i IT-faget er en fin start på videre arbeid eller studier innen IT, som er et felt i stor utvikling, og med mange spennende arbeidsplasser.

Vil du lese om resten av programfagene? Klikk her.