Klare for NM i Bodø

Trenerne for volleyball-laget forteller om hvordan engasjementet og den gode lagånden har ført Kvitsund til NM.

Vi har tatt en prat med trenerne for jente- og guttelaget i volleyball på Kvitsund, Henrik Martinsen og Emil Bjørseth Aukan.  Henrik har sitt andre år som miljøarbeider og Emil går i VG3. Før jul kvalifiserte de seg til NM i regionsmesterskapet.

Henrik Martinsen (t.v.) og Emil Bjørseth Aukan.

Hvordan har det seg at et lag fra en studiespesialiserende skole som Kvitsund klarer å kvalifisere seg til NM for videregående skoler?

– De fleste som kommer til Kvitsund har kun erfaring med volleyball fra kroppsøvingstimer, sier Henrik. – Men mange opplever at sandvolleyballbanen her er et naturlig sted å være sosial på i sommerhalvåret. Vi spiller for gøy, og noen blir veldig gira og får lyst til å spille organisert.

– Det var slik det begynte for meg, forteller Emil. Han hadde spilt lite før han kom til Kvitsund, men interessen økte etter noen timer på sandvolleyballbanen. Han ble trener for volleyball-laget, og fikk etter hvert god hjelp fra Henrik. – Henrik planlegger mange av øvelsene på trening og har teknikken inne.

– Og så har det mye å si at elevene ønsker å prioritere volleyball i en hektisk hverdag, fortsetter Henrik. På Kvitsund er det mange fritidstilbud, men volleyball er nok noe av det mest populære. Det som preger oss på trening og i matcher er spillglede, trygghet og god lagånd. – Jeg tror det har ført oss til NM, sier Emil.

Guttene satser på noen gode smasher i helga.

I morgen reiser dere til Bodø med sju elever fra guttelaget og sju fra jentelaget. Hva tenker dere om det?

– Vi drar opp for å ha det gøy! Vi gleder oss til å få enda mer samhold i gruppa og til å oppleve et norgesmesterskap. Vi satser på å spille god volleyball, og så får vi se hvor langt det tar oss, sier Henrik. Han medgir at han både er spent, stolt og ydmyk dagen før avreise.

Har det vært mye jobb å organisere dette?

– Mye mer enn jeg forestilte meg, ler Emil. – Men jeg har lært utrolig mye også.

Henrik forteller at det ikke hadde blitt noen tur uten sponsing fra Kreator Kommunikasjon eller KNIF Trygghet. – I tillegg er det mange privatpersoner som har stilt opp slik at vi kan reise. Det er vi så takknemlige for!

Jentelaget trener en siste gang før NM.

Kvitsund er stolt av denne gjengen og ønsker begge lag god tur nordover og masse lykke til!