Kvitsund-elever møtte samferdselsministeren

Agenda: Dialog om gang- og sykkelvei fra Kvitsund til Kviteseid.

Mange Kviteseidinger møtte opp på kort varsel i dag (18.09.20) for å møte samferdselsministeren, da han tok en snarvisitt innom bygda vår for å diskutere mulighetene for gang- og sykkelvei på riksveg 41. Også elever fra Kvitsund møtte opp for å få med seg hvordan Knut Arild Hareide stilte seg til dette.

Hareide tok seg tid til å hilse på elevene med «korona-albuen», og han fortalte dem hvor flott han syns det er på Kvitsund. Han mente at de er heldige som får gå på en skole hvor man knytter så sterke bånd – både her og nå og for mange år fremover. Samtalen handlet naturligvis også om gang- og sykkelvei.

Lars i VG1 fortalte engasjert om behovet for gang- og sykkelvei mellom Kvitsund og Kviteseid, basert på egne erfaringer. Hareide viste tydelig interesse for Lars og det han hadde å fortelle. Det viste seg også at de hadde felles kjente.

Politikere fra kommunen og lokalavisa var også tilstede for å ta imot Hareide, og det var munter stemning – på tross av et seriøst bakteppe. Gang- og sykkelveien har vært en hjertesak for mange i Kviteseid i en årrekke.

Etter mottakelsen fra bygdefolket gikk veien videre til Fredheim i sentrum, hvor Hareide fikk en mer detaljert gjennomgang av planene fra kommunen.

Vår egen rektor var også på plass for å ta imot Hareide.

Nå gjenstår det bare å se om drømmen om gang- og sykkelvei mellom Kvitsund og Kviteseid kan bli en realitet.

De fleste elevene på Kvitsund hadde undervisning på tidspunktet da Hareide var innom, så det var ikke alle forunt å møte ham. Disse jentene fra VG1 var av de heldige få. Da de kom tilbake til Kvitsund ventet matteoppgavene pent på tur.