Nye tilskudd til ledergruppa

Sigrun Kvamme og Christopher Andersen er tilbake på Kvitsund!

Sigrun Kvamme er ny assisterende rektor på Kvitsund. 48-åringen er gift og har 3 barn som nå begynner å bli voksne. Selv vokste hun opp i Hjelmeland i Rogaland. Da hun var ferdig utdannet etter studier i Bergen i 1999, flyttet hun til Kviteseid for å jobbe på Kvitsund.

Etter 13 år som lærer på Kvitsund gikk hun fra lærer til rektor, men da på grunnskolenivå. Fram til i år han hun vært skoleleder i Kviteseid og Brunkeberg skole. Denne høsten er hun tilbake til arbeidsplassen som gjorde at hun for første gang flyttet til Kviteseid. – I år underviser jeg noen timer i matte. I tillegg jobber jeg på kontoret og har oversikt over timeplan og andre lister, forteller Sigrun.
Hun ønsker at Kvitsund skal være en skole som er så god som mulig for elevene. – Jeg håper vi kan se at det blir flere elever på skolen vår, sier hun.

Når hun ikke er på jobb, liker hun å gå på tur i naturen. – Gjerne på en topp, legger hun til.

Det gjør også Christopher Andersen. Han er nyansatt som administrasjonsleder på skolen. Etter han takket ja til stillingen 1. juli, ble det en brå flytteprosess for familien på fem som brøt opp fra Homborsund på Sørlandskysten og flyttet til Kviteseid.

Som barn av foreldre i oljeindustrien, er Christopher vant til å bryte opp. Den første delen av livet bodde han i Australia, Skottland og England, før han begynte på Kvitsund. – Det ble mine tre beste år, forteller 39-åringen.

Han er utdannet siviløkonom og jobbet tidligere i bank og med mikrofinansiering og har opplevd en brå overgang og mye å sette seg inn i i ny jobb. Han har studert bærekraft og håper at Kvitsund blir en bærekraftig skole. – Det betyr at det kan fortsette å være slik over tid, forklarer han. – Derfor trenger vi bedre økonomi, flere elever og mindre forbruk, sier han. Christopher mener dette er viktig etter både strømkrise og koronakrise.

Når han ikke er på jobb liker han å spille golf, være med venner og å være på tur, til sjøs eller på fjellet. Han og familien føler seg godt tatt imot i Kviteseid og beskriver det som en varm bygd.

Skrevet av William Matteus Fonn, VG2