Olympisk kjemielev

David Ådnanes, som går i tredje klasse på Kvitsund, deltar i Kjemiolympiaden.

I den første runden var han best i Telemark og på 14. plass i Norge, og kvalifiserte seg på den måten til andre runde. I tillegg ble han trukket ut som en av fire norske deltakere til å være med på Berzeliusdagarna i Stockholm, som er en samling for kjemielever fra svenske skoler.

– Det er klart det er spennende, jeg vet ikke helt hva jeg går til, sier David om seminaret i Stockholm. Han begynte på Kvitsund i høst, etter å ha gått to år på IB-skole i Usbekistan og hatt kjemi som ett av fagene der.

– Jeg hadde ikke øvd så veldig mye før første runde, men har jobbet litt mer nå, forteller han. Han kom til Kvitsund fordi han trengte Kjemi 2 for å komme inn på medisinstudiet, og synes han har blitt tatt godt imot.

– Så jeg er takknemlig for at jeg trengte kjemi 2, for da fikk jeg gå her, sier han.

Kjemiolympiaden er en kjemikonkurranse for elever i videregående skole. Den arrangeres i over 70 land, og hvis alt går bra, kan David kvalifisere seg til den internasjonale finalen i Istanbul.

Det er flere kvitsundelever som gjør det skarpt i realfagskonkurranser. Inger Holm fikk diplom for sin deltakelse i kjemiolympiaden, og i Abelkonkurransen fikk Johannes Eriksen og Erling Nordvik Krossbakken diplom, mens Kjartan Lid kvalifiserte seg til andre runde med sine 65 poeng.