Tidligere Kvitsundelev deltar i MGP

Mirjam Johanne Omdal var Kvitsundruss i 2010. Nå deltar hun i MGP sammen med bandet D’Sound.

MGP 2019: D’Sound med Jonny Sjo, Mirjam Johanne Omdal og Kim Ofstad. Foto: NRK / Julia Marie Naglestad

–Det er helt fantastisk å få muligheten til å være med på MGP. Jeg har sett på det nesten hvert eneste år siden jeg var liten og hadde aldri trodd at jeg skulle få denne muligheten, forteller Mirjam.

MGP finner sted i Oslo Spektrum, 2. Mars. Det er en årlig musikkonkurranse som blir arrangert av NRK, hvor artister og band konkurrerer om å få representere Norge i Eurovision Song Contest. Vinneren får reise til årets Eurovision som blir avholdt i Tel Aviv, Israel.

I 2017 deltok Mirjam i The Voice på TV 2, hvor hun kom til semifinalen. Se hvordan det gikk på hennes blind audition lenger nede i saken.

Tiden på Kvitsund

Mirjam kommer fra Hamar og begynte på Kvitsund da hun var 16 år gammel. I 2010 var hun Kvitsundruss.
–Jeg husker at jeg følte meg veldig fri på Kvitsund. Det å få muligheten til å være litt voksen og bo på internat var veldig spennende. Også husker jeg at det var gøy å møte folk fra andre steder i Norge. Kvitsund er en god blanding av folk fra forskjellige fylker. Det blir et utrolig fint mangfold, sier hun.

I 2. klasse lagde Mirjam og noen andre elever et eget lovsangsband på skolen.
–Vi hadde lovsangskonserter og spilte på den årlige sommerkonserten. Også husker jeg at jeg sang i kaffebaren. På den tiden tenkte jeg ikke så mye på at jeg skulle drive med musikk senere i livet. Fokuset var først og fremst å få gode karakterer og gjøre gøye ting på fritiden, sier hun.

På Kvitsund tok Mirjam også et valg knyttet til sin tro.

–Jeg fant ut at jeg ville tro på ordentlig. Jeg ble inspirert til å leve for Gud, sier hun.

Livet etter Kvitsund

Mirjam har tatt vare på mange vennskap fra tre år på Kvitsund. Kvitsundrussen 2010 har arrangert årlige reunions.
–En stor del av vennekretsen min er folk jeg gikk sammen med på Kvitsund. Så den tiden har vært utrolig viktig og skapt mange verdifulle vennskap, forteller hun.

I årene etter Kvitsund har hun gått på Ansgar, DTS (Ungdom i oppdrag) og på NLA Høgskolen Staffelsgate.
–I tillegg har jeg arbeidet i Mortensrud kirke som musikkarbeider og trosopplærer, sier hun.
Etter at hun deltok i The Voice ble hun kjent med bandet D’Sound og ble sommeren 2018 vokalist og låtskriver i bandet.

Se Miriams blind audition fra The Voice 2017:

– Jeg var ekstremt nervøs på dette opptaket. Jeg husker jeg tenkte at hvis noen av dommerne kom til å snu seg, så ville det være halvveis ute i sangen. Jeg venta veldig på at den delen av sangen skulle komme, foklarer hun.

D’Sound skal fremføre en låt med navnet Mr. Unicorn under årets Melodi Grand Prix (MGP). Se musikkvideoen her:

Mirjam synger også i bandet Bae Louie.  Her spiller blant annet Arild Strøm (bass) som også har gått på Kvitsund.
–Dette bandet startet vi da jeg gikk siste året på staffelds, avslutter hun.

De opptrer 4. Juli på Skjærgårds Music and Mission Festival på Risøya i Tvedestrand.

Følg Mirjam på instagram: @mirjamomdal

PS! Gjør som Mirjam og bli elev på Kvitsund! Da kan du for eksempel bli med i et lovsangsband (eller i idrettslaget). Vi har massevis av muligheter!