–Elevene på Kvitsund imponerer meg

I første del av fylkesmesterskapet i Telemark gikk 5 av 8 mulige premier til ungdomsbedriftene på Kvitsund.

Det var ungdomsbedriftene Sjøsnacks UB, Eplegull UB og Kilden UB som stakk av med totalt fem premier i kategoriene Beste Logo, Beste forretningsplan og Beste Markedsføring.

–Først om fremst vil jeg gratulere ungdomsbedriftene med god innsats. Jeg synes flere av de utmerker seg med forretningsidéer som har stor grad av innovasjon og bærekraft, forteller Bettina Abrahamsrud, som er fagansvarlig for videregående skoler i Ungt Entreprenørskap Telemark.

Bettina Abrahamsrud fra UE Telemark. Foto: Tom Riis

Representanter fra næringslivet i Telemark har den siste tiden arbeidet med å kåre vinnerne.

Se jurybegrunnelsene og les mer om hvorfor de vant her

Et av samfunnsoppdragene til Ungt Entreprenørskap er å bidra til å bygge entreprenørskapskompetanse hos barn og unge fylket.

–I løpet av skoleåret har vi arrangert Innovasjonscamp for alle elevene på Kvitsund og hatt flere kurs for elevene som har entreprenørskap som programfag. Mitt inntrykk er at Kvitsund har et godt klima som gir både læringstrivsel og læringsutbytte, forteller Bettina Abrahamsrud.

Den første premieutdelingen foregikk på Arkaden i Skien 7. mars. Selve fylkesmesterskapet arrangeres i Skien fritidspark, 14. mars. Da samles 203 ungdomsbedrifter fra Telemark, Buskerud og Vestfold. Det blir stands, presentasjoner og prisutdeling i andre kategorier.

Kvitsund har de to siste skoleårene hatt entreprenørskap som eget fag. En viktig del av faget er muligheten til å drive ungdomsbedrift, som innebærer at elevene får ansvar for å etablere og drifte en ekte bedrift.

–I fremtiden handler det ikke bare om å huske ting. Man må tilegne seg kunnskap raskt og anvende den. På den måten er ungdomsbedrift en veldig nyttig erfaring for mange elever, ettersom det handler om å sette teori ut i praksis, forteller Bettina Abrahamsrud.

Sjekk ut vår videoblogg fra innovasjonscampen som ble arrangert for alle elever på Kvitsund her.

Fakta om ungt entreprenørskap og ungdomsbedrift i skolen:

• Elevene blir mer motiverte for skolearbeid enn andre.
  • Elever som har hatt entreprenørskap på skolen, er mer interesserte i å bli gründere.
  • Elevene får bedre ferdigheter knyttet til å ta beslutninger, vise initiativ, kommunkasjonsferdigheter og kunnskaper knyttet til det å starte og drive egen bedrift.
Kilde: ue.no / Østlandsforskning. Gjelder ved 100 timer eller mer i ungdomsbedrift

Vil du bli elev hos oss?